You are Here:
Vista Home Premium 64 bits op thuisnetwerk

Auteur (gelezen 2057 keer)

Vista Home Premium 64 bits op thuisnetwerk
« Gepost op: 16 januari 2009, 20:13:59 »

Deutarius

• Gast
Hallo,

Kan je Vista Home Premium 64 bits in een thuisnetwerk (workgroup) met WXP PC's hangen, zodat je bestanden en directories kunt delen?

Met vriendelijke groet,

Kees Roelen

Specifieker: Tja ik ga een poging wagen. De verkoper zei dat het niet kon (en daar twijfel ik aan). Mijn vraag is; Als ik al een bestaand thuisnetwerk heb (en daar de instellingen van ken) hoe stel ik dat in op Windows Vista Home Premium 64bits? Ik heb niet zoveel verstand van Vista.
Kom ik niet in de problemen door het niet hebben van de juiste autorisatie in Vista (heb ik onder XP ook nogal eens last van).

Vraag 2: Hoe kan ik een zo stabiel mogelijk thuisnetwerk creëren zonder dat heel de buitenwereld toegang heeft tot mijn bestanden. Ik heb een Internet+bellen router van KPN en maak gebruik van zowel het bedraad als draadloos netwerk. Ongeveer 7 PC's (2 gamePC's waaronder de Vistamachine en 4 GezinsPC en een TV-PC).

Schiet me nog iets te binnen: Wat is de simpelste en goedkoopste manier om VHS-videobanden en Hi-8 banden op DVD te krijgen waarbij wel de eis is om een goede kwaliteit beeld te behouden.

Ik hoor het wel als jullie tips hebben
« Laatst bewerkt op: 29 april 2009, 13:18:45 door Deutarius »

Re: Vista Home Premium 64 bits op thuisnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2009, 22:10:16 »

karelV

• Gewaardeerd lid
  • Full Member
  • 105
Kan je Vista Home Premium 64 bits in een thuisnetwerk (workgroup) met WXP PC's hangen, zodat je bestanden en directories kunt delen?

Het simpele antwoord is 'Ja' , maar je zult wel een probleem hebben. Dus graag iets specifieker met je vraag!

karelV

Re:Vista Home Premium 64 bits op thuisnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2009, 12:59:19 »

DBoydNL

• Gast
Er volgden geen specificaties, dus laat ik een specifiek probleem noemen.
Laptop met WinVista US 64 bits. Alle partities gedeeld. Ingesteld op alle gebruikers van netwerk mogen bestanden veranderen. Ingesteld op netwerk toegang zonder wachtwoord.
Desktop met WinXP Pro (SP3) met draadverbinding met draadloze router. Alle partities en printers gedeeld. Draadloze netwerk beveiligd met een netwerk sleutel.

Laptop ziet alle computers in netwerk en kan alle bestanden openen, kopieren enz. Internet verbinding prima. Afdrukken op gedeelde printer gaat prima.
De desktop ziet alle computers inclusief de WinVista laptop (bij Netwerklocaties). Hij toont in Netwerklocaties netjes alle partities en alle mappen op de partities op de laptop. Klik ik echter op een van die mappen, dan vraagt hij om een gebruikersnaam en wachtwoord. Die weet ik niet, want dat is op de WinVista computer nergens ingesteld.

Now what?

David

« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2009, 23:17:36 »

karelV

• Gewaardeerd lid
  • Full Member
  • 105
De desktop ziet alle computers inclusief de WinVista laptop (bij Netwerklocaties). Hij toont in Netwerklocaties netjes alle partities en alle mappen op de partities op de laptop. Klik ik echter op een van die mappen, dan vraagt hij om een gebruikersnaam en wachtwoord. Die weet ik niet, want dat is op de WinVista computer nergens ingesteld.

Het zal wel goed zijn, maar controleer bij eigenschappen van zo'n map - tab Beveiliging of de groep Iedereen wel lees/schrijfrechten heeft.

karelV

« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2009, 13:23:39 »

DBoydNL

• Gast
Het zal wel goed zijn, maar controleer bij eigenschappen van zo'n map - tab Beveiliging of de groep Iedereen wel lees/schrijfrechten heeft.

Hmm, het zal wel NIET goed zijn.
Een willekeurige map heeft bij Beveiliging alleen CREATOR OWNER / SYSTEM / Administrators / Users staan. De term Iedereen (vermoedeliijk: Everybody) staat er niet bij.
Als ik de Properties van de F partitie (waar die genoemde willekeurige map op staat) bekijk bij Security, staat daar WEL Everybody bij. Deze heb ik met Edit Full Control gegeven en toen pastte hij alle mappen en submappen aan.

Waarom deed hij dat niet toen ik de F partitie in eerste instantie deelde? Dat was in WinXP wel zo. Maar goed, het schijnt nu opgelost te zijn. Bedankt voor de hulp, die me op weg hielp.

David