You are Here:
Hoeveel geheugen neemt vista etc in?

Auteur (gelezen 1560 keer)

Hoeveel geheugen neemt vista etc in?
« Gepost op: 26 mei 2008, 23:56:47 »

da_joint_

• Gast
Ik heb sinds enkele dagen een laptop, harde schijf van 160 gb, welk in 2en is gesplitst.
NU staat op de ene schijf vista enzo, alleen elke keer als ik kijk is het geheugen minder geworden.
Inmiddels neemt de hele zooi 23,5 gb in! Weet iemand hoe dit kan, en wat ik er tegen kan doen...

Re: Hoeveel geheugen neemt vista etc in?
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2008, 12:43:36 »

Mamamegs

• Administrator
  • Full Member
  • 180
  • Microsoft MVP Windows Expert - Consumer
    • SevenBits.nl
Ik heb sinds enkele dagen een laptop, harde schijf van 160 gb, welk in 2en is gesplitst.
NU staat op de ene schijf vista enzo, alleen elke keer als ik kijk is het geheugen minder geworden.
Inmiddels neemt de hele zooi 23,5 gb in! Weet iemand hoe dit kan, en wat ik er tegen kan doen...

Dat zullen wel index bestanden zijn. Vista maakt een index van je harde schijf, zodat je programma's e.d. snel kunt terugvinden via het zoekvlak in het startmenu. Als je gebruik maakt van de slaap- (of hibernate-) stand dan heb je op de schijf ook het bestand hiberfil.sys staan, wat net zo groot is als het RAM geheugen in je laptop. Let op, als je dat bestand via schijfopruiming verwijdert, werkt de slaapstand niet meer. Weer inschakelen doe je door in het zoekvlak powercfg -h ON <enter> te tiepen.
Mamamegs

I reject your reality and substitute my own

Re: Hoeveel geheugen neemt vista etc in?
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2008, 12:59:08 »

markvnl

• Gast
Vergeet ook de herstelpunten van Systeemherstel niet. Die worden door Vista zelf aangemaakt, en vaak ook bij installatie van niieuwe hard- en software.
Met schijfopruiming kun je de herstelpunten weghalen, op de laatste na. Ook kun je systeemherstel helemaal uitschakelen, maar dat zou ik je niet aanraden.
Helemaal vollopen zal je schijf trouwens niet door Systeemherstel. Standaard reserveert Vista volgens mij 15% van de beschikbare ruimte op de schijf. Komt Systeemherstel daar overheen, worden de oudste herstelpunten automatisch verwijderd.