You are Here:
Dualboot XP en Vista

Auteur (gelezen 3889 keer)

Dualboot XP en Vista
« Gepost op: 11 augustus 2008, 19:31:15 »

alexanderpushkin

• Gast
Uitgaande van één harde schijf, wil ik op mijn nieuwe systeem XP en Vista als dualboot installeren. Ik heb er al e.e.a. over gelezen, maar toch heb ik nog een paar onduidelijkheden. Misschien kan iemand mij daar een antwoord op geven. Daarnaast zijn er programma's die ik in XP gebruikt en programma's voor Vista en ook die wil ik in een aparte partitie plaatsen. Ik heb eerst XP geïnstalleerd en wil daarna Vista in een nieuwe partitie installeren, maar:
  • Maak ik nu voor Vista een Primaire of Uitgebreide partitie aan of maakt dat niet uit?
  • Plaats in de programma's voor XP dan in een Uitgebreide partitie binnen de XP primaire partitie en die van Vista binnen de Vista primaire partitie of heb ik alleen XP in de primaire partitie staan en Vista en de beide programma's in de Uitgebreide partitie.
Gaarne een reactie.

Bij voorbaat dank,

Alexander

Re: Dualboot XP en Vista
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2008, 12:13:26 »

karelV

• Gewaardeerd lid
  • Full Member
  • 105
  • Maak ik nu voor Vista een Primaire of Uitgebreide partitie aan of maakt dat niet uit?

Vista zet je in zijn eigen Primaire partitie

• Plaats in de programma's voor XP dan in een Uitgebreide partitie binnen de XP primaire partitie en die van Vista binnen de Vista primaire partitie of heb ik alleen XP in de primaire partitie staan en Vista en de beide programma's in de Uitgebreide partitie.

Er bestaat geen "Uitgebreide partitie binnen de XP primaire partitie". Het staat je vrij om een derde en vierde partitie te maken, maar die valt niet _binnen_ een andere partitie.
Als het je bedoeling is om een programma maar 1 keer te installeren en dat programma dan zowel vanuit XP als vanuit Vista te gaan gebruiken dan is dat een exercitie die gedoemd is te mislukken.
Dus gewoon in XP (in  \Program Files) installeren en apart in Vista (in zijn eigen \Program Files).
Je kun wél gegevensbestanden (documenten e.d.) op 1 aparte (derde) partitie plaatsen en die documenten bewerken vanuit XP en vanuit Vista.

karelV

« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2008, 13:09:06 »

alexanderpushkin

• Gast
Als ik nu in schrijfbeheer kijk zie ik de volgende partitie van mijn 160 GB disk.
Primair donkerblauwe balk: Windows XP
Groen omkadert met lichter blauwe balk als 3 logische stations met Vista, programma's XP en programma's Vista en een restant lichtgroene balk Beschikbare ruimte van 12,3 GB. Is dat zo goed?
Mijn bestanden en foto's moeten in een RAID ( mirror) komen op twee harde schijven van 640 GB, dus het zou er dan zo uit moeten zien:
Hdd 1: 160 GB SATA

* partitie C: Windows XP 25 GB
    * partitie D: Windows Vista 35 GB
    * partitie E: programma's voor Windows XP: 40 GB
    * partitie F: programma's voor Windows Vista: 40 GB

Hdd 2: 640 GB SATA

* partitie G: Bestanden
    * partitie H: Foto's

Hdd 3: 640GB SATA - mirror disk

* partitie J: Bestanden
    * partitie K: Foto's

Daarnaast wil ik op een vierde schijf die ik nog heb liggen eventueel een Image van XP en Vista plaatsen.

Zit het zo een beetje logisch in elkaar?

« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2008, 23:58:37 »

karelV

• Gewaardeerd lid
  • Full Member
  • 105
Zit het zo een beetje logisch in elkaar?

Van mij mag het ;-)  Maar die 4e schijf met 'eventueel' Images zou ik *zeker* willen hebben. Zonder images had ik al tig keer Windows moeten herinstalleren!

karelV

« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2008, 10:18:38 »

alexanderpushkin

• Gast
Heb je misschien een verwijzing naar een of andere site hoe ik het beste zo'n image kan maken.

« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2008, 12:56:50 »

karelV

• Gewaardeerd lid
  • Full Member
  • 105
Heb je misschien een verwijzing naar een of andere site hoe ik het beste zo'n image kan maken.

Momenteel is het meest aanbevolen Acronis True Image
http://nl.acronis.com/homecomputing/download/trueimage/

Een freeware programma is bijv. DriveImage XML
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

karelV